پرتال کانون کارشناسان دادگستری استان قزوین
نظرسنجی درخصوص آگاهی از حقوق مصرف کننده
مقدمه:
اطلاع از اینکه مردم به چه فکر میکنند و نظراتشان راجع به مسائل چگونه است میتواند به برنامهریزان و مسئولان اجرایی در سطوح مختلف کمک نماید تا تعاملشان را با افراد جامعه و مخاطبان بیشتر نمایند. به همین منظور انجام نظرسنجی که نوعی از تحقیقات پیمایشی Survey Research است، میتواند صدای مردم و طرز تلقی آنان را از موضوعات مختلف به گوش مشتاقان تغییر و تعالی در امور جامعه برساند.
یکی از موضوعاتی که به نظر میرسد آگاهی از نظرات شهروندان در مورد آن لازم مینماید مردم و حقوق
مصرفکنندگان است.
در زمان حاضر که برای نخستین بار در کشور انجمنهای مردمی حمایت از حقوق مصرفکنندگان به همت مسولان خصوصا دفتر امور نظارتهای غیر دولتی سازمان حمایت مصرف کنندگان به عنوان یک آرزوی دیرینه در بحث حقوق شهروندی در بیش از ۳۰۰ شهرستان تشکیل گردید و میرود تا جریانی از روند
فعالیتها و سازمانهای مردمنهاد در بحث حقوق مصرفکننده در کشور را پایه گذارد، جا دارد که همگان دست به دست دهیم تااین نهال نوپای مردم نهاد هر چه سریعتر جایگاه حقیقی خود را باز یابد و قادر شود در کمترین زمان ممکن به وظایف ذاتی خود عمل نماید. خوشوقت خواهیم شد که با این تحقیق مقدماتی ، قدمی هرچند ناچیز ،در این وادی برداشته باشیم . معتقدیم اطلاع از این نظرسنجی در صورتی ارزشمند است که نقشی در گسترش شناخت از جامعه داشته باشد که امیدوارم چنین نماید.
روش بررسی:
در این بررسی ابتدا پرسشنامهای شامل ۱۶ سؤال تهیه گردید و در یک مطالعه مقدماتی در اختیار چند نفری گذارده شد تا پایایی و روایی پرسشنامه سنجیده شود سپس بعد از تجدید نظر مختصر در برخی سؤالها، پرسشنامه نهایی شامل ۱۴ سؤال و در سه بخش سؤالهای زمینه ای، سؤالهای اصلی گزینهای و سؤالهای تشریحی تدوین و به روش مصاحبه و مراجعه به ۱۰۰ نفر از مراجعهکنندگان به یک مرکز خرید در منطقه متوسط شهر تکمیل گردید. نوع نمونهگیری، غیراحتمالی هدفدار سهمیهای بود به این نحو که دو گروه محصل و غیر محصل مورد سؤال واقع گردید.
یافتههای تحقیق:
در این بررسی که ۱۰۰ نفر مورد پرسش قرار گرفتند یافتههای زیر بدست آمد.
– ۵/۳۲ درصد پاسخگویان مرد و ۵/۶۷ درصد زن بودند.
– میانگین سنی افراد ۲۹/۲۴ سال با میانه ۲۴ سال و نما ۲۴ سال ،کمترین سن ۱۸ و بیشترین سن ۴۹ سال بود.
تحصیلات پاسخگویان بدین شرح بود:
– ۵/۲۲ درصد دیپلم، ۵/۳۷ درصد فوق دیپلم، ۳۵ درصد لیسانس و ۵ درصد فوق لیسانس و بالاتر بودند.
وضعیت شغلی افراد مورد مطالعه عبارت بود از:
– محصل ۵/۲۲ درصد، شاغل ۵/۷۲ درصد و ۵ درصد بیکار.
– ۵/۶۷ درصد از کل پاسخگویان به این سؤال که حقوق مصرفکننده چیست هر چه میدانید ذکر کنید؟ پاسخ هایی با این مضمونداده اند:
P حقوقی که مشتری نسبت به کالا یا خدمات خریداری شده دارد اعم از سالم بودن کالا، قیمت مناسب و … که در کشور ما کمتر به آنها توجه شده است. (۴۰%)
P حق آگاهی از کم و کیف کالا مانند گارانتی، خدمات پس از فروش. (۲۵%)
P تولیدکننده و مصرفکننده در شفافیت بازار و تنظیم آن مؤثر باشند. (۱۵%)
P احترام به مشتری و سعی در رفع نیاز و برآوردهکردن رضایت ایشان. (۱۰%)
P سایر موارد (۱۰%)
به عنوان مصرفکننده چه حقی برای خود قائل هستید؟
۵۳ درصد به این سؤال پاسخ داده اندکه پاسخ هاو در صد آنها عبارت است از:
– ۴۱% : دریافت کالا با قیمتی متناسب با کیفیت کالا.
– ۳۸% : دریافت کالای با کیفیت عالی.
– ۱۱% : خرید عادلانه کالا و خدمات.
در خرید کالا یا خدمات در کدام صنف یا صنوف حقوق مصرفکنندگان رعایت نشده یا کمتر رعایت میشود؟ پاسخها و درصد آنان بدین شرح می باشد:
۱) P پوشاک و پارچه ۸۰% P تعمیر خودرو ۸۰%
۲) Pکیف و کفش ۵/۷۷%
۳) Pبنگاه املاک ۷۵% P تعمیر لوازم خانگی و خدمات فنی و تأسیسات ۷۵%
۴) P فروش لوازم خانگی ۵/۷۲% P خواربار فروشی ۵/۷۲%
۵) P اغذیه فروشی و رستورانها ۷۰%
۶) P بنگاه خودرو ۵/۶۷% P شیرینی و آجیل ۵/۶۷%
۷) P آرایشگاه ۶۵% P میوه و سبزی ۶۵%
۸) P آژانسها و تاکسیها ۵/۵۲%
۹) P کتاب و لوازم التحریر ۵/۳۷%
– عدم رعایت حقوق مصرفکننده را در کدام موارد زیر تجربه نمودهاید؟
۱) گرانفروشی ۸۵% ۵) کم فروشی۲۵%
۲) عدم درج قیمت ۴۵% ۶) فروش کالای قاچاق ۵/۲۲%
۳) عرضه کالا کمتر از میزان مقرر ۵/۳۷% ۷) فروش اجباری چند کالا ۲۰%
۴) احتکار ۳۰% ۸) عرضه خارج از شبکه ۱۵%
– آیا سازمان یا مرکزی را برای راهنمایی و کمک به خود جهت دستیابی به حقوقتان به عنوان مصرفکننده
میشناسید؟
۵۰% اظهار بیاطلاعی کردند و ۵۰% هم اظهار کردند میشناسند که میزان شناخت آنان بدین شرح بود:
۲۰ درصد تلفن ۱۲۴ و ادارات و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت
۲۰ درصد سازمان حمایت مصرفکنندگان
– از میان کسانی که سازمان حمایت مصرفکنندگان را میشناختند ۴۵% اظهار کردند که این سازمان زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت است، ۵/۲ درصد زیر مجموعه سازمان بازرسی کل کشور و ۵/۵۲ درصد هم اظهار کردند اطلاع دیگری ندارند.
– در موارد مواجه با عدم رعایت حقوق مصرفکنندگان اقدام پاسخگویان عبارت بود از:
۵/۸۵% : هیچ اقدامی
۵/۱۲% : اعتراض به فروشندگان
۵% : تماس با ۱۲۴
نتیجه:
۱) بالاتریندرصد عدم رعایت حقوق مصرفکنندگان مربوط به پوشاک و پارچه و تعمیر خودرو ۸۰% و کمترین آن مربوط به کتاب و لوازمالتحریر است با ۵/۳۷%.
۲) گرانفروشی بیشترین مورد عدم رعایت حقوق مصرفکنندگان از نظر پاسخگویان ۸۵% و پس از آن با
فاصلهای قابل توجه عدم درج قیمت ۴۵% در رده دوم و رده سوم هم با ۵/۳۷درصد ،متعلق است به تقلب و نیز فروش و عرضه کالا کمتر از میزان مقرر. کمترین مورد هم عرضه خارج از شبکه میباشد با ۱۵%.
۳) ۵/۸۲% پاسخگویان در مواجه با عدم رعایت حقوقشان هیچ اقدامی نداشتهاند که بررسی و توجه دقیقی را می طلبد و شناخت علت و رفع آن میتواند در میزان رضایت اجتماعی حداقل گروهی از آنان مؤثر باشد.
۴) نظر به ستادی بودن سازمان حمایت مصرفکنندگان و عدم مراجعه عامه مردم به آن ،طبیعی است که شناخت از این سازمان چندان قابل توجه نباشد اما با اطلاعرسانیهای بیشتر، اطلاعیهها و مصاحبه ها ی متعدد مسئولان سازمان فوق ،جایگاه آن در جامعه میان قشرهای مختلف بیشتر معرفی خواهد شد.
پیشنهاد:
تبلیغ و اطلاعرسانی بیشتر حقوق مصرفکنندگان به اقشار مختلف مردم از طرق مختلف از جمله:
– برنامهها و تیزرهای تلویزیونی خصوصاً با استفاده از ساخت شخصیتهای جذاب برای کودکان و نوجوانان مشابه برنامههای تلویزیونی وزارت نیرو ،شرکت ملی گاز ایران ،شهرداری تهران،نیروی انتظامی و … .
– استفاده از ابزار مکتوب و غیر مکتوب در اطلاعرسانی به اقشار مختلف جامعه خصوصاً دانش آموزان به عنوان نسلهای آیندهساز جامعه مانند استفاده از ظرفیتهای کتب درسی و پیکهای مختلف دانش آموزی و cd های آموزشی و حتی بازیهای یارانهای.
– جلب اعتماد بیشتر مصرفکنندگان در رسیدگی به شکایات آنان.
– تدوین و اعمال قوانین تأثیرگذار و بازدارنده در عدم تخلف و خصوصاً عدم تکرار تخلفات توسط واحدهای اقتصادی متناسب با موقعیت اقتصاد و تورم در جامعه و تجدیدنظر در موارد فوق مشابه آنچه که در جرایم راهنمایی و رانندگی شاهد آن هستیم.
– ایجاد انگیزه بیشتر و رضایت کاری در بازرسان و ناظران افتخاری سازمانهای صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور جهت دقت و توجه بیشتر در رصد بازار و اعلام گزارش تخلفات واحدهای اقتصادی.
– با توجه به تشکیل انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکننده که اقدامی قابل تحسین از طرف دستگاهها و مؤسسات دخیل در روند تدوین قانون مربوطه تا اجرای آن است، جا دارد که برای آغاز فعالیت و تا رسیدن انجمنهای فوق به جایگاه واقعیشان از هرگونه پشتیبانی و حمایت دستگاههای مرتبط و دارای اختیار قانونی بهرهمند گردند.
– ضمن ابراز خوشوقتی از راهاندازی شبکه تلویزیونی بازار، امیدمی رود تا دست اندرکاران این شبکه در ارتقای کیفی سطح برنامهها ضمن تعامل با دیگر دستگاهها و کارشناسان مطلع و مرتبط با امر حقوق مصرفکنندگان و کالا و خدمات بتوانند پاسخگوی نیاز مردم در احقاق حق خود و نیز انتخاب کالا و خدمات مطلوب باشند.
– از دستگاههای نظارتی نیز انتظار میرود تا بیشتر از گذشته در امر کنترل و نظارت بر واحدهای اقتصادی خصوصاً واحدهای ارائهکننده خدمات فنی، تأسیسات و تعمیرکاران خدمات مورد نیاز مردم، همت گمارند.
– انجام نظرسنجیهای کاملتر هم از جامعه آماری و هم از نظر کیفیت پرسشها.
– حمایت و پشتیبانی سایر محققان و نگارنده از طرف دستگاههای ذینفع. از نتایج اینگونه تحقیقات پیمایشی به منظور انجام تحقیقات وسیعتر و مفصلتر.
– از سایر دستگاههای متولی امر آموزش، بهداشت و درمان، تجارت الکترونیک و فروشگاههای اینترنتی و دیگران که به نحوی با ارائه کالا و خدمات به مصرفکنندگان از جمله با استفاده از تکنیکهای نوین فروش و تجارت الکترونیک در ارتباطند، انتظار میرود که همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت تلفنی ۳ رقمی را به هراه سازو کارهای نظارتی مربوط ،به منظور پیگیری مطمئن مصرفکنندگان از حقوق خود در حوزه مربوط فراهم نمایند. ۹۲۹۳۶۶
منابع:
۱- دادگران، سید محمد؛ افکار عمومی و معیارهای سنجش آن با انتشارات مروارید. چاپ هشتم، ۱۳۸۹.
۲- عمیدی، علی؛ روش های نمونه گیری و کاربردهای آن، مرکز نشر دانشگاهی؛ ۱۳۷۲.
۳- غلامحسین زاده، غلامحسین؛ راهنمای ویرایش، انتشارت سمت؛ ۱۳۸۰.
۴-کتابدار، مجیدرضا؛ کاربرد آمار در علوم پزشکی و بهداشت با استفاده از نرم افزار SPSS با نشر حامی؛ ۱۳۷۸.
۵- مددی، حسین علی؛ نظرسنجس های خارجی انتخابات دهم ریاست جمهوری؛ مرکز اسناد انقلای اسلامی، ۱۳۸۹.
۶- نورمحمد، یعقوبی و همکاران؛ روش تحقیق در مدیریت؛ نشر مرندیز؛ ۱۳۹۰.